Sega Maränger!

Än så länge så kan jag ju iaf lägga ut hur man gör marängerna! :)

Ingredienser :

7
st ekologiska äggvitor
5.25  dl strösocker
100 g mörk Choklad. (block eller marabou. vad man nu gillar)


Gör så här

1. Sätt ugnen på 130 grader, varmluft.

2. Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke. 

3. Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.

4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!

5. Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.

6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.

7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten



Och för att lätta, för er som inte förstår, så tog jag kort Hur man gör! :)


Sätt på Ugnen på 150 grader, och ta fram ingredienserna.




Sära på äggGulan och äggvitan,


vispa ihop det.




ställ ner det i kokande vatten, rör konstant i smetan, och känn efter tills de blir varmt.




Ta ur bunken ur vattnet (jag hade en kastrull) och vispa smeten länge tills den blir kompakt, tjock och väldigt vit.




Smält Chokladen. Jag brukar koka upp vatten, och sätta en tallrik över, och lägga i chokladen där.


Häll i Chokladen i Marängsmeten.


Rör om chokladen försiktigt i smeten, tills de blir lite ojämna färger i smeten.





ta smeten med 2 skedar...


... och klicka ut lagoma bitar på en blåt.




Ställ in dom i Ugnen i ca. 45-50 min . testa gärna också med en maräng och kolla.
Sen är det bara att vänta :)







jaa, såhär blev mitt resultat iaf! (:
de blev lite misslyckat, men jaja.



Egentligen ska dom ju se ut såhär!

Men de va ju trotts allt första gången jag gjorde dom här ! (;


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du lyckades bra gumman! Jättegoda och smarriga.... <3



Kram

2010-05-31 @ 08:55:05
URL: http://peteja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0